21. kesäkuuta 2026

Kun elämässä on vain Maaginen kesäkisa

Hetkellisesti tämän kahden viikon aikana tuntui, että on vain Maaginen kesäkisa, koska lähes joka päivä teki jonkun tehtävän. Lisäksi olen yrittänyt suorittaa esim. lue 70 sivua päivittäin viikon ajan tehtävää, joka sukkasi sitten jo kolmantena päivänä, koska oli vain niin kiireinen päivä, etten ennättänyt lukea ollenkaan. Yritämme ainakin 14:ä viiden pisteen tehtävää. 

Puolisoni myös ihmetteli motivaatiotani tähän kisaan ja se sai minutkin pohtimaan. Osa on varmaan sisimmässäni asuvaa kilpailijaa, vaikka se sai jo ensimmäisen välipistetilanteen jälkeen kenkää, sillä emme todellakaan saa sellaisia tuloksia kuin kahden ensimmäisen viikon aikana ensimmäiset parit saivat. Miksi sitten jatkaa? Koska moni tehtävistä on sellaisia mitä muutenkin tekisimme kesän aikana ja osa taas hauskoja muuten vain toteutettavaksi. Kesän lopuksi on hauska katsoa mitä kaikkea hassua ja hauskaa tulikaan tehtyä. 


Varsinaisiin suorituksiin seuraavaksi. Aloitin listaamalla sekalaisia tehtäviä, joiden päivää ei kumpikaan muista tai on ns. joka päiväistä:

111. Perehdy johonkin Afrikan maahan ainakin Wikipedia-artikkelin lukemisen verran.

    Ebola sai puolison tutkailemaan Afrikan valtioita. Ei siis siksi, että olisi itse sairastunut, vaan kiinnostui asiasta uutisoinnin takia. 

83. Kehu nuorta tai lasta.

Kuopus oppi pyöräilemään ja on saanut valtavasti kannustusta ja kehuja uuden taidon saavuttamisesta ja hyödyntämisestä. 

57. Istuta tai kylvä puutarhaan jotain uutta.

Istutin mansikan, chilin ja paprikan taimia. Mansikat ovat monivuotisia. Chili ja paprika yksivuotisia. 

39. Kuuntele jakso podcastia.

Puoliso kuuntelee joka ilta podcastin "iltasatuna". 


Sitten niitä, joiden päivän muistan varmasti.  

Maanantai 8.6.

106. Keinu yhdessä jonkun kanssa.

Puoliso kävi pyöräilemässä lasten kanssa ja päiväkodin pihalla keinuivat hämähäkkikeinussa kaikki kolme. 


Tiistai 9.6. 

109. Kylvä siemen

Kylvin lehtisaalaattia, papuja ja pinaattia. Nyt saa jännittää lähtevätkö kasvamaan vielä kasvukauden aikana. 

66. Kitke rikkaruohot

Kävin ruusu- ja pionipenkin läpi ja kitkin kaikki heinät ja ruohot pois. Kivetyksen välistäkin nyhdin kasvillisuutta pois. 


Torstai 11.6.

271. Leivo kakku.

Testasin Glorian Ruoka & Viini -lehdessä olevaa Ranskalaisen mansikkakakun ohjetta. Tuli niin hyvää! Teen varmaan samalla ohjeella kirsikoista tai karviaisista seuraavan. 


 

 

90. Huolla polkupyörä.

Puoliso huolsi kuopuksen kanssa pojan pyörän. Ketjut eivät enää putoile ja muutenkin pyörä kulkee nyt paremmin.  

323. Seiso sateessa.

Juttelin ystävän kanssa risteyksessä, vaikka satoi vettä. Olimme mielenkiintoisella luennolla ja paluumatkalla vaihdoimme kuulumisia. 

335. Tutustu johonkin kansantaruun.

Kävin kuuntelemassa John Björkmanin luentoa varsinaissuomalaisista lähteistä ja niihin liittyvästä kansantarustosta. Kuulin useammankin kansantarun luennon aikana.  Yksi liittyi meidän kotiseutumuseona toimivaan Vahtisten tilan päärakennukseen. "Ukot olivat pelanneet korttia pirtin pöydässä, kunnes piru oli tullut ja hakenut yhden pois." (vapaa lainaus luennolta.) 

 

Perjantai 12.6.

10. Pakkaa eväät ja käy ulkona syömässä joku arkipäivän aterioista.

Syötiin aamiainen eväinä Puistotreffeillä lasten kanssa. Eväinä oli voileivät, keitetyt kananmunat ja mehua. 


Lauantai13.6.

102. Pety johonkin.

Puoliso pettyi Yhdysvaltojen liittovaltioon, joka kielsi Clauden uusimman version käytön. Voi sitä surun määrää, kun tekoälyn uusinta versiota ei enää pystynyt hyödyntämään. Se oli selkeästi parempi kuin edellinen, vaikka molemmissa pitää vielä koodauksessa tehdä itse korjauksia.  

155. Vieraile kesäkahvilassa

Vierailtiin Tuohitun kylätapahtuman yhteydessä olevassa kesäkahvilassa. Suoritusmerkinnän sai puoliso, koska hän on niitä vähemmin kerännyt. Oli muutes todella hyvää spelttijauhoihin leivottua munkkia.  

11. Käy suomalaisen artistin keikalla.

Kuunneltiin Matias Partasen ja Tero Poralin soittoa kierrätyssoittimilla Tuohitun kylätapahtumassa. Puoliso sai tästäkin pisteen. 

329. Soita itsellesi uutta soitinta. 

Kokeilin soittaa erilaisia kierrätysmateriaaleista tehtyjä soittimia. Päädyttiin myös lehteen sen takia. :D 


  

34. Lue lapselle ääneen.

Meillä luetaan lapsille ääneen joka ilta, mutta eilen puoliso luki heille Avaruus-tietokirjaa. Se oli hyvä teos tähän kohtaan. (Ollaan luettu myös Peppiä, Anni Swanin satuja, kuvakirjoja...) 

160. Ota yhteyttä ihmiseen, jonka kuulumisia et ole kuullut pitkään aikaan.

Soitin yli tunnin puhelun ystävälleni, jonka kanssa emme ole vuoteen jutelleet emmekä nähneet. 


Sunnuntai 14.6.

33. Auta ystävää tai perheenjäsentä korjaamaan jotakin.

Puoliso auttoi kuopusta korjaamaan pyöränkellon. 

165. Tee simaa.

Ystäväni opetti tekemään raparperisimaa. Sain sitä aiemmin kesällä näyttelyn avajaisissa ja nyt sitten osaan sitä tehdä juhliin. Ohjeeseen tuli vain vetta, ripaus kuivahiivaa, raparperiä, sokeria, minttua ja mustaviinimarjan lehtiä. Ensimmäinen vaihe vei vain 30 minuuttia sisältäen aineiden keräämistä puutarhasta.  

258. Valokuvaa kana.

Me nähtiin ystäväni pihalla tipuja, joista kaksi oli kanoja ja kaksi kukkoa. Kuvasin niitä ystäväni sylissä ja lasten ympäröimänä. 

Kuvassa on yksi kana ja se ei ole valkoinen. 


169. Pese uuni

Oli pakko pestä uuni, jotta sain paistettua tavallisessa uunissa pullaa. Meillä on kiertoilmauuni, mitä olen käyttänyt jo jonkin aikaa, koska en ole tavallista uunia jaksanut pestä. Mutta pullasta tulee parempaa talvallisessa uunissa, joten tänään oli sitten pesupäivä. 

234. Ota kuva jostakin, joka tekee sinut iloiseksi

Otin kuvan mieheni keittämässä latesta ja minun leipomasta anis-bostonpullasta meidän pihalla. Siinä oli läsnä rakkaus, lämpö ja odotus. Ne tekivät minut iloiseksi.  (Ja vähän iloisuudesta tuli myös käyttämistäni asioista. Lautasena eilen ostamani Emilia-sarjan lautanen ja kuppina Turun taidemuseosta ostamani kotimaisen taiteilijan tekemä kuppi

 

Torstai 18.6. 

7. Kiipeä puuhun.

Kuopusta harmitti. Hän kiipesi puuhun, jotta mieliala muuttuisi. Kun hän tuli alas, muistin tämän tehtävän ja kiipesin (vähän korkeammalle) puuhun. Ylöspäin oli paljon helpompi mennä kuin tulla alas näin yli nelikymppisenä. 


 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti